Posedenie na kávičke či chutný obed v reštaurácii. Tieto dnes už vzácne momenty boli pre nás kedysi samozrejmosťou. Z bežne otvorených podnikov sa stali výdajne a chutný obed si môžeme dať doviesť alebo prevziať už len ako z čias školskej jedálne- „cez okienko“. Tento obmedzený režim fungovania reštaurácii máme na Slovensku už takmer rok. Ako ovplyvnila koronakríza donášku v gastro biznise celosvetovo?
Donáška, ako posledná záchrana
Nie jeden podnikateľ v gastro biznise zažil terapiu šokom v momente, keď bolo potrebné zo dňa na deň zavrieť prevádzky. Bežný stereotyp, v podobe vysedávania v reštaurácii, na ktorý sme boli všetci zvyknutí, bol zrazu preč. Ostali len prázdne stoly či stoličky.
Donáška a rozvoz jedla sa stali spočiatku miernym bolestným za uzavreté prevádzky. Neskôr sa stala donáška celkom efektívnym spôsobom, akým je možné predať a doručiť jedlo zákazníkovi. To, či na to boli podnikatelia pripravení je otázne.
Teraz už však vieme, že pandémia nebude mať negatívny dosah na ekonomiku, ale aj na životné prostredie, ktoré bude zase o niečo viac zasypané plastom, do ktorého nám v súčasnosti balia jedlo. Jedine, žeby boli podnikatelia zodpovední a siahli po ekologickejšej alternatíve obalov na jedlo, o ktorých neustále píšeme a poukazujeme na ich benefity pre spoločnosť aj prírodu.
Zmena v správaní spotrebiteľov
Spoločnosť Kantar uskutočnila v Číne, ešte vo februári 2020 prieskum, ktorý meral vplyv COVID-19 na správanie spotrebiteľov. Zistilo sa, že až 42% respondentov plánuje v budúcnosti využívať online donášku potravín a jedla, zatiaľ čo len 8% uviedlo, že po kríze nebude využívať donášku.
Pre mnohých, ktorí si nevaria doma, je online donáška vhodným spôsobom, ako si zabezpečiť jedlo a zároveň obmedziť akýkoľvek kontakt.
Aj keď by sa mohlo doručenie jedla zdať ako banálna vec, ktorá u nás fungovala už dávno pred vypuknutím pandémie, je dobré prihliadať na faktory, ktoré individuálne ovplyvňujú každého zákazníka.
To, že sa začala využívať donáška vo veľkom, je prirodzené, pretože je pandémia a do reštaurácií chodiť nemôžeme. To, či si budú zákazníci objednávať jedlo online aj po skončení pandémie ale závisí od rôznych faktorov.
Niektorí zákazníci sú citlivejší na cenu dodania, dôležitú úlohu zohráva úroveň minimálnej mzdy a taktiež aj zhoršujúca sa ekonomická situácia v krajine. Kým reštaurácie museli ostať zatvorené a fungujú na donáškach, ochromené sú aj iné oblasti podnikania a ľudia prichádzajú o prácu v rôznych odvetviach.
Bezkontaktné doručenie
Pandémia spôsobila väčší záujem o doručenie potravín či jedla až domov, no dala priestor aj relatívnej novinke- bezkontaktnému doručeniu, v rámci ktorého vám môže kuriér nechať už vopred zaplatené jedlo jednoducho pred dverami vášho domu. Táto bezkontaktná forma doručenia má predstavovať bezpečnejšiu formu donášky pre obe strany.
Ako ovplyvnil COVID-19 donášku jedla v zahraničí?
V období od 8. až do 20. apríla bol uskutočnený prieskum online donášky potravín medzi 3606 spotrebiteľmi vo Veľkej Británii, v Brazílii, v Južnej Kórei a v Taliansku, ktoré bolo pandémiou najviac zmietané spomedzi európskych krajín ešte počas prvej vlny.
Priemerný vek skúmaných spotrebiteľov bol 45 rokov. Výsledky boli skutočne zaujímavé. Poukázali okrem iného aj na to, že pandémia Covid- 19 má na donášku pozitívny vplyv a väčšina nových zákazníkov si bude chcieť takýto spôsob doručenia jedla ponechať aj po skončení tejto krízovej situácie.
Čo to znamená pre spotrebiteľov, podnikateľov a prírodu nie len vo svete, ale najmä na Slovensku?
Prispôsobenie sa dopytu a posilnenie donáškovej služby je len jedna strana mince. Pri donáške je potrebné okrem zabezpečenia kuriéra, myslieť aj na to, do čoho jedlo zabalíme. Pandémia sa snáď raz skončí a život sa vráti do starých koľají, no prírodu máme len jednu a tá nám hordy plastu tolerovať donekonečna nebude.
Našťastie, aj donáška môže byť eko, ak zvolíte správne obaly. Dnes už nájdete v ponuke adekvátne náhrady bežných plastov od misiek, cez menu boxy, poháre či príbor. Ekologickejšie verzie riadu sú už v súčasnosti vyrábané pre akýkoľvek druh jedla či nápojov.
Ak máte záujem o eko obaly pre váš podnik, neváhajte nás kontaktovať.